Otrzymałem od dziadków - darowizna w formie aktu notarialnego - pieniądze na wkład własny do kredytu na mieszkanie. Chodziło o 30.000 zł. Suma ta została przez nich przekazana w gotówce w grudniu 2013 r. Notariusz stwierdził, że odpis aktu wysyłany jest do urzędu skarbowego, co zastępuje zgłoszenie darowizny w kwestii zachowania zwolnienia od podatku. Czy to już wystarczy?
Niestety nie. Zawarcie umowy darowizny w formie aktu notarialnego zastępuje wprawdzie konieczność zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od jej dokonania, jednak w przypadku, gdy jej przedmiotem są pieniądze, to należy również pamiętać, że obowiązuje drugi warunek całkowitego zwolnienia darowizny z podatku od spadków i darowizn. W omawianej sytuacji z uwagi na przekazanie darowizny w gotówce nie został on jednak spełniony, bowiem chodzi o udokumentowanie otrzymania środków pieniężnych dowodem przekazania na rachunek w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej bądź przekazem pocztowym.
Z uwagi na powyższe warto wpłacić darowane pieniądze na konto, co może dawać określone argumenty za obroną zwolnienia podatkowego w zakresie podatku od spadków i darowizn. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 12 kwietnia 2013 r. (sygn. akt II FSK 1628/11) uznał, iż ustawodawca w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwolnienie od podatku nabycia w drodze darowizny środków pieniężnych, od członków rodziny wymienionych w tym przepisie, uzależnił tylko od odpowiedniego udokumentowania otrzymania tych środków. Brak przy tym wskazania, że z dowodu wpłaty lub przekazu pocztowego wynikać powinno, że wpłacającym kwotę darowizny powinien być darczyńca.
|